Sinds hij in 2014 zijn allereerste verticale stadsbos ontwierp – Bosco Verticale in Milaan – is architect en urbanist Stefano Boeri in ijltempo de absolute autoriteit geworden op het vlak van ecologisch bouwen en groene architectuur. Hij is een van de pioniers die de natuur op grote schaal opnieuw een plaats geeft in de stedelijke omgeving.
Niet verwonderlijk dus dat de Hondurese projectontwikkelaar Grupo Karim bij hem terecht kwam voor de ontwikkeling van Mexico’s eerste slimme stad. Vlakbij de stad Cancun, op een site die aanvankelijk bestemd was voor een gigantisch shoppingcomplex, ontwerpt Boeri een slim stadsbos dat een thuis biedt aan zo’n 130.000 inwoners. Het prestigieuze project geeft ons een inkijk in hoe steden er volgens de invloedrijke urbanist in de toekomst zullen uitzien.
Van de circa 557 hectaren die de site groot is, wordt de overgrote meerderheid gereserveerd voor groene ruimte. Het wordt als het ware een grote botanische tuin: in de nieuwe stad is plaats voor zo’n 7,5 miljoen planten in meer dan 400 verschillende soorten. Er zullen zo’n 260.000 bomen worden geplant. Die moeten jaarlijks zorgen voor een CO2-absorptie van 116.000 ton.
In het ontwerp van Boeri zal de Mexicaanse metropool bovendien 100 procent energie-efficiënt en volledig zelfvoorzienend zijn. Behalve energie worden ook voedsel en water helemaal zelf geproduceerd. De bouwheer stelt het project voor als een soort van circulaire eco-utopie en een voorbeeld van ecologische en technologische innovatie.
Als je de eerste plannen bekijkt, dan lijkt dat geenszins gelogen. De gordel van zonnepanelen rond de stad moet voor een 100% groene energieproductie zorgen en een ingenieus systeem van Venetiaans uitziende kanalen en ondergrondse leidingen zorgt voor de irrigatie van de landbouwvelden. Water is trouwens één van de sleutelelement van Boeri’s ontwerp. Het wordt verzameld in een groot bassin en dankzij de kanalen en leidingen wordt het mondjesmaat teruggegeven aan de stad. Watertuinen en andere landschapsingrepen moet het gevaar van overstromingen minimaliseren.
Het masterplan van de stad voorziet overigens geen ruimte voor vervuilende auto’s. Die blijven achter aan de rand van de stad. Vervoer in de stad werkt via elektrische en semi-automatische alternatieven.